Przejdź do głownej zawartości

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Design po fińsku

Skandynawia słynie z minimalistycznego, praktycznego, a zarazem efektownego designu i może poszczycić się wieloma uznanymi na świecie realizacjami. Muzeum Designu w Helsinkach jest poświęcone w szczególności fińskiemu wzornictwu, które stanowi ważny element narodowej tożsamości i dziedzictwa.

Obecna wystawa „Utopia Now – The Story of Finnish Design” powstała w 2017 r. z okazji stulecia odzyskania przez Finlandię niepodległości. Opowiada zarówno historię poszczególnych projektów i ich autorów, jak i umieszcza je w szerszym kontekście, odpowiadając na pytanie w jaki sposób design wpłynął na rozwój silnego państwa opiekuńczego jakim jest Finlandia.

Wystawa nie jest jednak tylko wyliczanką osiągnięć od Nokii po Marimekko, ale próbą ukazania filozofii stojącej za każdym nowym projektem, za każdym nowym wzorem czy wynalazkiem. Dlaczego powstał? W jakich okolicznościach? Na jakie potrzeby odpowiadał? Jak przebiegał proces projektowania?

Historie te są opowiedziane zarówno za pomocą tradycyjnych metod ekspozycji, jak i technologii VR. Wyraźnie położony jest też nacisk na włączanie w zwiedzanie najmłodszych gości. Dopełnieniem wystawy jest możliwość wypróbowania kultowego fotela Eero Aarnio z 1963 r. w kształcie białej kuli z czerwoną tapicerką wewnątrz.

Niemożność dotknięcia czy przetestowania innych pokazanych na wystawie przedmiotów jest tak naprawdę jedynym jej mankamentem, ponieważ cała oprawa jak najbardziej zachęcałaby do większej aktywności. O ile dotykanie w muzeach jest zwykle z założenia niedopuszczalne, to w przypadku wzornictwa, z definicji użytkowego, byłoby to doskonałym uzupełnieniem.

Obecnie w muzeum pokazywana jest też wystawa czasowa o Josefie Franku, austriackim architekcie i projektancie, który część swojego życia spędził w Szwecji jako jeden z czołowych twórców Svenskt Tenn. Głównie za pomocą języka formy wystawa opowiada o poglądach i stylu Franka – mniej jest narracji, więcej pozwala się przemówić samym projektom. Z pewnością sprzyja temu wnętrze budynku muzeum, XIX-wieczny gmach liceum, z przestronnymi pomieszczeniami i wysokimi sufitami.

 

0 KOMENTARZY

Dodaj własny komentarz

*
*
*