Przejdź do głownej zawartości

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Escape room w muzeum

Od września 2018 r. w ofercie edukacyjnej Muzeum Armii Krajowej znalazła się nowa, wyjątkowa lekcja muzealna o charakterze pokoju zagadek „Wsypa”. W ten sposób, jako jeden z pierwszych w kraju, Zespół Muzeum Armii Krajowej wykorzystał ideę escape roomu w edukacji muzealnej.

Tworząc pokój o profilu historycznym, można dzięki aktywnej i angażującej zabawie scenariuszowej, przekazywać treści, które przybliżają wydarzenia oraz postaci z przeszłości. W rzeczywistości, w której jedną z ideowych misji muzealnictwa staje się przekazywanie wiedzy w interesujący sposób, opowieść o kontekście historycznym wchodzi na nowe poziomy możliwości zaangażowania społeczeństwa do aktywnej zabawy – ukierunkowanej na empiryczne poznanie, historyczny obiektywizm i kulturową ramę w nowoczesnym wydaniu.

Historia pokojów zagadek sięga końca lat 80. XX wieku, kiedy stworzona została wirtualna gra video, podczas której uczestnicy zabawy musieli odnaleźć odpowiedzi na pytania, aby zrealizować główny cel gry tj. uciec z zamkniętego pomieszczenia. Ewolucja zabawy postępowała przez lata, a z ekranów komputerów gra przeniosła się do świata rzeczywistego, tworząc z escape room’u jedną z najpopularniejszych rozrywek  intelektualnych na świecie.

Zespół Muzeum postanowił wykorzystać pokój zagadek nie tylko jako narzędzie rozrywki, ale także jako instrument służący do poszerzania intelektualnych i edukacyjnych horyzontów grup dzieci i młodzieży. „Wsypa” to wyjątkowe doświadczenie, podczas którego uczestnicy zajęć poznają realia operacji „Burza” oraz historię własnego kraju, który znalazł się w krytycznej sytuacji w 1944 roku. Gracze wchodząc do pokoju zagadek trafiają do Wilna oblężonego przez Sowietów.

(…) aresztowany i brutalnie torturowany żołnierz Armii Krajowej wyjawia tajemnicę istnienia na terenie okupowanego miasta lokalu konspiracyjnego.

Uczestnicy zajęć wcielają się w członków wileńskiego oddziału Armii Krajowej, którzy dowiadując się o wsypie na podstawie więziennego grypsu, będą musieli wydobyć materiały konspiracyjne przed pojawieniem się funkcjonariuszy NKWD.

Escape room „Wsypa” to kolejne, innowacyjne narzędzie wykorzystane w ramach muzealnej edukacji. Osadzone w realiach historycznych, z odpowiednio ukierunkowaną zagadką i zadaniami oraz obiektami, związanymi z rzeczywistymi wydarzeniami z przeszłości. Pozwala na przełamywanie barier w poznawaniu dziedzictwa przeszłości, a także wpisuje się w ogólnopolski model społecznych rozrywek, pośród których idea odwiedzania escape roomów stała się jedną z najważniejszych osi rzeczywistej, aktywnej, społecznej i aktywnej rozrywki.

(opr. na podstawie materiałów prasowych Muzeum AK)

 

 

0 KOMENTARZY

Dodaj własny komentarz

*
*
*