Przejdź do głownej zawartości

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Krakowskie Muzeum Narodowe na drodze dostępności

Droga ku dostępności przywodzi na myśl wędrówkę górskim szlakiem. Jest długa, kręta, czasem stroma. Zarazem sama wędrówka daje wiele radości, obfituje w liczne przygody i spotkania z ludźmi pełnymi pasji, chcącymi tworzyć i wytyczać nowe szlaki.

Muzeum Narodowe w Krakowie podejmuje szereg działań, które sprawiają, iż oferta kulturalna staje się coraz bardziej dostępna dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.

 „Dama z gronostajem” na wyciągnięcie ręki

Ten najważniejszy i najcenniejszy w polskich zbiorach obraz można było podziwiać od 19 maja 2017 roku w gmachu głównym MNK. Jest on również dostępny w formie wypukłej tyflografiki dla osób niewidomych. Oprócz wypukłego obrazu „Damy…” dostępna jest również tyflografika ukazująca samego gronostaja w pełnej krasie.

Dama z Gronostajem - tyflografika

Obrazy w słowach zaklęte

W latach 2015-2016 MNK było partnerem w projekcie „Okolice sztuki. Audiodeskrypcja – integracja – ekspresja”, realizowanym przez Fundację Siódmy Zmysł ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Efektem projektu są nagrania audio deskrypcji wybranych eksponatów/obrazów z kolekcji Muzeum znajdujących się na co dzień w Domu Jana Matejki, EUROPEUM, Domu Józefa Mehoffera oraz w willi „Atma” w Zakopanem. Pliki z audiodeskrypcją można pobrać na stronie muzeum.

Audiodeskrypcje są bardzo skondensowane – nagrania trwają maksymalnie 3 minuty. Zawierają opis warstwy wizualnej dzieła oraz informacje dotyczące kontekstu. Taka formuła sprawia, że z opisów mogą korzystać zarówno osoby niewidome, jak i widzące.

W ramach projektu przeprowadzono również warsztaty, których celem była integracja po przez kontakt ze sztuką różnych grup: dzieci, młodzieży, osób z dysfunkcją wzroku i widzących.

W trakcie warsztatów łączono audiodeskrypcje dzieł, opowieść o życiu i twórczości artystów z bodźcami dotykowymi. Na przykład w Domu Józefa Mehoffera uczestnicy warsztatów poznawali dotykowo podstawowe narzędzia artysty: pędzle, farby, płótna, blejtramy, palety malarskie.

paleta malarska

„Pałac pod szyszkami” zaprasza

Dom Józefa Mehoffera jest zresztą dla osób niewidomych miejscem bardzo przyjaznym „dotykowo”, warto więc zatrzymać się w nim na nieco dłużej. Przekraczając próg domu zanurzamy się w życie i twórczość tego wszechstronnego artysty. Podążając za przewodnikiem poznajemy przestrzeń, w której toczyło się życie towarzyskie, artystyczne i prywatne rodziny: salon, jadalnię, biblioteczkę, sypialnie, gabinet pracy artysty i inne. W poszczególnych pomieszczeniach osoby z niepełnosprawnością mogą dotknąć zabytkowych mebli: ogromnego stołu z dekoracyjnymi zdobieniami, krzeseł z oryginalnego wyposażenia, kamiennego kominka, pieców kaflowych i innych. Na klatce schodowej dotkniemy dekoracyjnych szyszek pinii, zdobiących balustradę. Od nich pochodzi nazwa „Pałac pod szyszkami”.

Dodatkowo, dzięki audiodeskrypcjom, w słowach zostały zaklęte wybrane projekty witraży oraz obrazy olejne artysty.

Miłym akcentem na zakończenie wycieczki jest wizyta w ogrodzie zaprojektowanym przez artystę. I ponownie, urok tego miejsca przybliży osobom niewidomym audiodeskrypcja.

Sztuka współczesna dla wszystkich

Muzeum Narodowe w Krakowie udostępnia klasykę, ale nie zapomina też o sztuce współczesnej. Pomysłem na te dzieła jest aplikacja na urządzenia mobilne – Open Art. Powstała ona jako efekt projektu naukowego, w którym znalazło się również MNK. Treści zawarte w aplikacji są dostępne w formie multimediów, dźwięku (audiodeskrypcje), w postaci napisów w języku polskim i angielskim oraz w polskim języku migowym (PJM).

Dzięki aplikacji można odkryć wybrane dzieła z Galerii Sztuki Polskiej. Niektórych z opisanych dzieł osoby niewidome mogą również dotknąć, np. abstrakcyjnej, dynamicznej formy „Taniec” Marii Jaremy, czy dłoni wykutej w szlachetnym marmurze, autorstwa Krzysztofa Bednarskiego „Victoria Victoria”.

„Kultura przekracza granice dźwięku”

Tak zatytułowany był projekt edukacyjny realizowany przez Krakowską Fundację Rozwoju Edukacji Niesłyszących im. Marka Mazurka „Między Uszami” w partnerstwie z MNK. Celem projektu było przekazanie wiedzy na temat polskiej kultury i sztuki osobom głuchym,  posługującym się Polskim Językiem Migowym (PJM). Efektem projektu jest strona internetowa stylizowana na wirtualne muzeum kultury i sztuki polskiej. Znajdziemy tu „sale tematyczne” poświęcone malarstwu, literaturze oraz „sztukom różnym”. W salach obejrzymy filmy o znajdujących się tam dziełach, tłumaczone na Polski Język Migowy.

Ważnym elementem całości jest podstrona wprowadzająca w Kulturę Głuchych. To tu m.in. dowiemy się, czym jest Kultura Głuchych, poznamy symbole społeczności głuchych i ich znaczenie.

Dostępność o wielu twarzach

Dostępność to nie tylko audiodeskrypcje dzieł czy napisy w PJM. To także dostępność architektoniczna czy ekonomiczna. W MNK osobie niepełnosprawnej wraz z osobą towarzyszącą przysługują bilety ulgowe.

Dostosowania dla osób z niepełnosprawnością ruchu, takie jak windy, platformy schodowe, przenośne szyny, dostępne toalety, posiadają: gmach główny, Pałac Biskupa Erazma Ciołka, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, Muzeum Czapskich, Europeum, Kamienica Szołayskich. Na stronie muzeum znajdziemy również informacje, które budynki nie posiadają takich adaptacji. To ważne, ponieważ dobrze przygotowana, przejrzysta informacja jest również formą dostępności.

0 KOMENTARZY

Dodaj własny komentarz

*
*
*