Przejdź do głownej zawartości

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

Fundacja Louis Vuitton

20 października 2014 roku został otwarty budynek Fundacji Louis Vuitton w Paryżu. Tym samym instytucja mogła oficjalnie rozpocząć swoją działalność. Pomysł na powstanie fundacji oraz spektakularną realizację budynku pojawił się w 2001 roku, kiedy Bernarnd Arnault spotykał się w Bilbao z architektem Frankiem Gherym. Rozmowa zaowocowała podjęciem decyzji o dalszej współpracy, rozpoczęciem działalności fundacji oraz zaprezentowaniem w 2006 projektu budynku instytucji. Ogromne przedsięwzięcie dało Paryżowi nie tylko nowe niezwykle atrakcyjne miejsce na turystycznej mapie miasta, ale również przykład bardzo dobrego mariażu sztuki i biznesu na światową skalę.

„Chcieliśmy dać Paryżowi niezwykłe miejsce dla sztuki i kultury oraz zaprezentować śmiały projekt, powierzając konstrukcję budowli na miarę ikony XXI wieku Frankowi Gehry’emu”. (Bernard Arnault)

Prezes Fundacji jest równocześnie prezesem grupy LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, lepiej znanej jako LVMH skupiającej w sobie najbardziej luksusowe marki świata. Do firmy należą między innymi: Dior, Givenchy czy Dom Perignon. Firma powstała w 1987 z połączenia firmy Louis Vuitton oraz Moët Hennesy (firmy zajmującej się produkcją luksusowych alkoholi). LVMH od lat prowadzi w ramach swojej działalności różne programy artystyczno- stypendialno-filatropijne. Firma patronowała takim wystawom poświęconym twórczości takich gigantów sztuki, jak: Andy Warhol, Pablo Picasso, Alberto Giacometti czy Yves Klein – by wymienić tylko tych największych.

Obecnie Fundacja Louis Vuitton jest osobnym projektem firmy LVMH pod osobistym patronatem Bernarda Arnaulta. Jego osobistą ambicją było położenie kamienia węgielnego pod miejsce na stałe wpisujące się w kulturę Paryża, będącego symbolem filantropijnej działalności jego firmy na rzecz społeczeństwa. Sfinansowany w pełni z prywatnych pieniędzy firmy oraz prezesa LVMH budynek ma zostać po 55 latach przekazany władzom miejskim Paryża. Oczywiście wokół Bernarda Anrnaulta oraz jego spółki narosło wiele kontrowersji. Jednak Arnault ucina negatywne komentarze, argumentując budowę swoim wielkim marzeniem, na które wyłożył swoje prywatne środki.

Oficjalny status Fundacji zakłada:

  • promocję twórczości artystycznej założoną na idei dialogu twórców, intelektualistów oraz publiczności,
  • wprowadzenie innowacyjnych form wystawienniczych,
  • prezentację sztuki XX i XXI wieku w spektakularnej przestrzeni, zakładając stałą i aktywną współpracę z twórcami aranżującymi daną im przestrzeń.

Główną osią działalności są interdyscyplinarne wydarzenia artystyczne. W budynku znajdują się wystawy stałe, na których pokazywane są obiekty z prywatnej kolekcji Arnaulta oraz z kolekcji fundacji takich twórców jak na przykład Gerhard Richter, Thomas Schütte czy Pierre Huyghe. Wciąż nabywane są nowe dzieła najwybitniejszych artystów.

Fundacja organizuje również wystawy czasowe. Ostatnia – „Keys to passion” – została zorganizowana dzięki współpracy z największymi muzeami na świecie: Ermitażem, Tate Modern, MoMA czy Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku i zebrała w jednym miejscu prace największych artystów XX wieku. Wielki rozmach zapewnił wystawie znaczący sukces. Innym ważnym polem działalności fundacji jest muzyka. Zaprojektowane specjalne audytorium służy artystom i ich kreacjom artystycznym oraz działaczom do inicjatyw performatywnych, koncertów czy konferencji. Grupa LVMH podkreśla również swoje zaangażowanie w projekty muzyczne, m.in. użyczając artystom oryginalnych skrzypiec Stradivariusa należących do firmy. Fundacja jest ponadto zaangażowana w działalność edukacyjną, skierowaną głównie do dzieci oraz młodych ludzi. Artystyczny program fundacji obrazuje intencję Franka Ghery’ego przyświecającą mu przy projektowaniu budynku: „zaprojektować doskonałe miejsce, w którym realizowane będzie kulturalne powołanie Francji”.

Z drugiej strony instytucja, pomimo swojego filantropijnego charakteru, jest również symbolem marki Louis Vuitton. Jest to szczególnie widoczne nad imponującym wejściem do budynku Fundacji gdzie zostały umieszczone litery L. V. Przekłada się to na podnoszenie prestiżu całej grupy LVMH oraz budowę wizerunku marki, co w dalszej perspektywie ma wpływ na sprzedaż oferowanych luksusowych dóbr. Sztuka i biznes zawarły w tym przypadku układ doskonały.
W Polsce jedyną instytucją, która możne być porównywana do francuskiej inicjatywy jest Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Fundacja działa od 2004 roku i znajduje się w budynku będącym centrum handlu, sztuki i biznesu Stary Browar w Poznaniu. W swojej działalności realizuje program wystawienniczy oraz performatywny. Wystawy niejednokrotne obejmujące również prywatne zbiory Grażyny Kulczyk, poświęcone są zagadnieniom współczesnym estetyki, natomiast działalność performatywna jest oparta na koncepcji artystycznej tańca współczesnego. Powstanie i działalność fundacji jest wynikiem autorskiego programu Grażyny Kulczyk 50/50 – zakładającego angażowanie 50% zysków w kulturę i sztukę oraz 50% w dalsze inwestycje biznesowe.

Mimo wszystko wydaje się, że Polska wciąż jeszcze czeka na większe zainteresowanie wielkiego biznesu kulturą i sztuką, propagowaniem tych idei wśród społeczeństwa, dostrzeżenie możliwości budowania swojej pozycji oraz kreowania pozytywnego wizerunku marki opartego na działalności prospołecznej.

0 KOMENTARZY

Dodaj własny komentarz

*
*
*